Kolik stojí web?

A jak rychle může viset?

„Dobrý den. Jedny webové stránky, prosím.“

„Jistě, rádi.“

„Kolik to bude stát? Jo a – mohlo by to být live za 14 dní? Už na to docela spěcháme.“

„Sice zatím nevíme, kolik to bude stát, ale už teď vám můžeme slíbit, že za 14 dní to určitě hotové nebude.“

„A to jako u vás někdo objedná webové stránky, když ani nevíte, kolik to stojí? A ještě se u vás musí tolik čekat?“

V tomto duchu probíhala jedna má nedávná komunikace s klientem. A musím přiznat, že ta poslední otázka mě docela zaskočila. Zjistil jsem totiž, že na ni nemám odpověď. Potřeboval jsem se nad ní zamyslet a s odstupem několika týdnů jsem přišel na tohle.

Stavba webu jako stavba domu

Představte si podobnou situaci. Přijdete za stavební firmou a řeknete:

„Dobrý den. Jeden dům, prosím.“

„Jistě, rádi.“

„Kolik to bude stát? Jo a – mohlo by to být k nastěhování už za 3 měsíce? Čekáme potomka, víte?“

A teď si představte, že by vám na základě pouze těchto informací dala stavební firma termín a cenu. Jak by takový dům asi vypadal? Kde by asi stál? Pro koho by byl asi postavený? Jak by se vám asi líbil? A jak by se vám v něm asi žilo? Měl by okna? Dveře? Zásuvky? Měl by vůbec střechu?

A to ani nemluvím o těch částech domu, které si potřebujete vymazlit na míru, jako jsou kuchyň, koupelna, obývací pokoj. Pro někoho je klíčová dílna, garáž, vinotéka…

Vážně byste svěřili stavbu svého domu firmě, která vám dá nízkou cenu a brzký termín, aniž by si zjistila všechny informace o tom, jaký má ten dům vlastně být?

Nesvěřili.

Nejprve byste si našli projektanta a díky němu byste o několik měsíců a nejspíš o několik statisíců později měli v ruce stavební dokumentaci vašeho vysněného domu. Teprve s ní můžete jít za stavební firmou. A když všechno půjde hladce, dozvíte se odhad ceny a termínu.

Jenomže ani tehdy nebudou cena ani termín finální. Nemohou totiž zahrnovat mnohé proměnné, na které cestou narazíte. Jak dlouho budete čekat na stavební povolení? A získáte ho vůbec? Jak drahá okna a podlahy si vyberete? Na kolik problémů, na které jste předtím ani nepomysleli, v průběhu výstavby přijdete?

Realita je taková, že vám nikdo nedokáže garantovat termín ani cenu. Leda tak k dílčím částem. Konečná cena přeci zatím nemůže obsahovat doplňky, které jste si ještě ani nevybrali.

A stejné je to i s webovými stránkami. Jejich tvorba má řadu fází a každou lze jasně definovat v čase i financích. Navíc každou z nich může zásadně ovlivnit sám zákazník. Na úplném začátku je však přirozeně velmi obtížné stanovit finální cenu, protože nám ještě chybí příliš mnoho informací.

Pojďme to vzít hezky popořádku.

Zadání webu

Stejně jako u stavby domu, také u tvorby webu musí nejprve vzniknout projektová dokumentace. A prvním krokem, který k dokumentaci vede, je diskuze.

Začíná se několikahodinovými debatami nad vaší značkou a nabídkou služeb/produktů. Dále se diskutuje o tom, kdo je váš zákazník, jak se typicky chová a proč by měl chtít zrovna vás. Nezřídka zabrouzdáme do vod obchodu, protože web bude jeho prodlouženou rukou.

Povídáme si také o tom, jaké funkce má web splňovat. Má zákazníky oslnit? Informovat? Přesvědčovat? Bude mít klientskou sekci? Bude se napojovat na vaše interní systémy?

Ze zkušenosti vím, že je lepší, když je na diskuze dostatek prostoru a probíhají v několika po sobě jdoucích setkáních s dostatečným odstupem. Řada zásadních otázek si totiž postupně „sedá“ a odpovědi na ně přichází až časem.

Když má zákazník skutečně naspěch nebo je extrémně dobře připraven, teoreticky postačí jedno setkání. Mnohem častější je ovšem situace, kdy si musí najít čas majitel firmy, a ten mívá plný kalendář. Setkání pak probíhají třeba jednou za 14 dní a diskuze trvají týdny, leckdy i měsíce.

Někdy vyplyne, že bude potřeba napojovat interní systémy (ERP, CRM, účetní nebo fakturační systém, interní komunikační platformy atp.). A tato napojování mohou vést k přehodnocení zavedených firemních procesů, případně k nastavení úplně nových.

V takových případech se může plánování webu pozastavit klidně i na dobu jednoho roku, než je firma na nový web vůbec připravena a schopna v diskuzích pokračovat.

Struktura webu

Když máme pocit, že už víme, jak má web vypadat a co všechno má umět, necháme naše SEO specialisty provést analýzu. Ta musí proběhnout už v této fázi, protože z ní vyplyne řada užitečných informací, které nelze implementovat zpětně.

Prvním krokem jsou klíčová slova. Z analýzy klíčových slov vyplyne, jaká témata a v jaké přesně podobě by se měla na webu zobrazovat. Myslíte si, že na to nepotřebujete analýzu? Tak posuďte sami.

Řekněme, že realizujete stavby domů na klíč. Na vašem webu stojí: „Realizujeme stavby domů na klíč.“ Ale lidé budou hledat „stavba domu“ nebo „postavit dům“, případně „stavební firma“. Jenomže tyto fráze na vašem webu nejsou. Taková zdánlivá maličkost zásadně ovlivní, jestli váš web vůbec někdo najde.

A to je jen obsahové SEO. Ještě zásadnější jsou technické parametry SEO, které jsou na webu na první pohled neviditelné. Pokud nebudou připravené správně, Google nemusí váš web zobrazit vůbec.

Dobrý SEař připraví strukturu stránek, která bude přívětivá nejen pro návštěvníky webu, ale také pro Google a další moderní nástroje vyhledávání.

Obsah

Pokud jsme věnovali dostatek času předchozím fázím, máme nyní v ruce jasnou strukturu webu a doporučení na obsah jednotlivých stránek.

Jelikož obsah webu dodává zákazník, nastává technologická přestávka 😉.

Většinu klientů překvapí, kolik obsahu je na web vlastně potřeba připravit. Napsat texty, se kterými budete zcela spokojení, je náročnější, než se na první pohled může zdát. Nezřídka se v této fázi čeká třeba i déle než měsíc.

A to ještě nebývá konec. Když totiž uvidí klient své texty na webu, často se je rozhodne změnit, protože získá s odstupem času pocit, že to pořád není ono.

A je to tak zcela v pořádku. Není se za co stydět. Přesně takhle vznikají všechny weby, ani ten náš nebyl výjimkou 🙂. Je to zkrátka součást procesu a každý proces má svůj čas.

Agentura vám může samozřejmě s přípravou obsahu pomoct, například tím, že zorganizuje firemní focení nebo natáčení. Ačkoliv se tím tvorba webu protáhne v řádu týdnů, zpravidla to stojí za to.

Wireframe

Jakmile je obsah hotový alespoň z 80 %, můžeme se pustit do tvorby wireframe.

Wireframe neboli hezky česky „drátěný model“ je první vyobrazení webových stránek. Je z něj zřejmá struktura webu a umístění všech prvků od nadpisů, textů, tlačítek až po nabídku menu. Jde o první trošku hmatatelnou část projektové dokumentace. Z ní už jsou kodéři (v našem příměru „stavební firma“) schopni stanovit, za jak dlouho by takový web mohli postavit a kolik to bude stát.

Wireframe ale zatím neobsahuje jeden naprosto zásadní aspekt. Grafiku.

Grafika

Grafika webu je obvykle jeho nejnáročnější část, a to jak po časové, tak i finanční stránce. Také má největší vliv na uživatelský zážitek.

Hlavní důvod, proč je grafika webu tak komplexní, je, že grafici mívají značný cit pro detail. Například si všimnou, že zákazník nemá logo (ano, to je poměrně zásadní detail). Nebo že nemá definované barevnosti. Že se různé fonty používají zcela nahodile. Že vlastně veškerá zákazníkova komunikace směrem k jeho klientům je „každý pes jiná ves“.

A tak se nezřídka stává, že je potřeba stávající grafiku nejprve sjednotit, výrazně redesignovat, a někdy dokonce postavit úplně novou značku.

  • Máte sítě? A budou svým vzhledem ladit s novým webem?
  • Posíláte e-mailing? A bude jeho grafika komplementární k vašemu webu?
  • Rozdáváte vizitky? A budou odpovídat novému webu?
  • Máte prodejnu a v ní umístěné roll-upy? Chápete, kam tím mířím?

Vaše značka je tepna, kterou proudí krev vaší společnosti do všech jejích částí. A když je tepna přerušená, krev stříká všemi směry a neteče tam, kam by měla.

Řekněme, že vaše značka existuje, je aktuální a má jasně definovaná pravidla. Skvělé. Tím pádem má grafik vytyčený prostor, ve kterém může tvořit. Teď může graficky znázornit nebo vizuálně doprovodit obsah vašeho webu.

Už jsem zmiňoval, že je důležité, aby byl v této fázi celý obsah webu již napsaný? Zkuste si představit, jak těžké musí pro grafika být vizuálně doprovodit text, který neexistuje…

Jakmile grafik svou práci dokončí, vzniká dokument, který už lze nazvat projektovou dokumentací. Z tohoto dokumentu kodéři jasně vědí, jak má web vypadat na počítači a jak na mobilu. Jak se má chovat tlačítko, když se na něj najede myší, i jaký filtr nastavit pro všechny nové fotky, které si zákazník časem bude na svůj web dávat sám.

A teprve v této fázi začíná zákazník opravdu chápat, proč se přípravě projektové dokumentace věnovalo tolik času a energie. Někdy se stane, že poprvé v životě vidí značku, svou firmu, jako pravdivý obraz toho, co se mu podařilo vybudovat. Najednou to všechno má jasné barvy, tvary, směr, příběh, hodnotu. A cítí to nejen on, ale celý jeho tým. Značka, k níž se každý hrdě hlásí. Tohle jsme my!

Ten zážitek plný emocí přeji každému, kdo o svou firmu pečuje.

Kódování

Teď už tedy konečně vidíme, jak bude web vypadat. V nových barvách. Všichni jsou nadšení, protože to, co vzniklo, překonává všechna jejich původní očekávání. A teď přijde tvrdá rána. Jak dlouho od tohoto momentu potrvá web postavit?

Chvíle napětí…

Asi tak 1–3 týdny.

Ano, čtete správně.

Většina lidí si myslí, že celá „tvorba webu“ spočívá v jeho kódování.

Ve skutečnosti je kódování ta nejkratší část z celého procesu. Když mají kodéři jasné zadání, jde jim práce pěkně od ruky.

Doba dodání a cena

Od našeho prvního setkání až do této chvíle mohly uplynout dva měsíce nebo třeba také dva roky. Cena mohla být padesát nebo taky pět set tisíc.

Od samého začátku platí, že dobu realizace, a tím pádem i cenu, ovlivňuje zákazník. Čím přesnější zadání vznikne, tím lépe dokážeme cenu a termín stanovit. Pokud se naopak zadání po cestě mění, logicky se s ním mění i cena a termín.

Proto je lepší na zadání webu nespěchat a zejména prvním fázím věnovat dostatek času. Jedině tak je možné předejít potenciálním problémům. Věděli jste například, že některé typy napojení webu na interní systémy mohou být tak složité, že mohou stát i víc než celý zbytek webu dohromady?

Je zkrátka výhodnější mít takovou informaci k dispozici výrazně dřív, než když je web téměř hotový a zbývá ho už „jenom“ napojit…

Stěhování

Že takové martyrium kvůli jednomu webu není pro vás? Že máte Frantu, který dělá weby do 7 dní bez těchhle pitomostí okolo? Že k tomu použije šablonu na Wixu a už to lítá?

No jasně!

Vždyť nikdo neříká, že musíte hned stavět dům. Většina lidí také přeci bydlí v nájemním bytě. Takový nájem seženete raz dva a nemusíte nic vymýšlet. Jediné, co řešíte, je stěhování. A to je také úplně v pořádku.

Takže: Kolik že ten web bude stát? A za jak dlouho bude viset? To zatím nevíme. Ale už teď se těšíme, že se do toho s vámi pustíme!

Fairways logo symbol
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.