Také jste se při své práci setkali s informacemi, které byly zavádějící, nebo dokonce lživé? Za tímto účelem zahajujeme tvorbu komunitního upřímného slovníku marketingových pojmů, který jsme nazvali Marketingový kecy. Napište nám na Facebook, s jakými pojmy jste se setkali vy.
Obsahová síť (neboli Content Network) – termín, který kdysi označoval reklamní síť Google. Ta umožňovala cílit reklamu podle obsahu (content) webu, na kterém se zobrazovala. S příchodem cookies začalo být efektivnější cílit reklamu nikoliv podle webů, ale podle uživatelů, kteří webové stránky navštěvují. Nově tedy už nešlo o obsah, a tak v roce 2010 (!!!) Google svou síť přejmenoval na Display Network. Volně přeloženo – síť pro zobrazování reklamy. V České republice si svět marketingu této zásadní změny nevšiml, a proto se v českém rozhraní Google i v roce 2025 nadále setkáte s původním termínem obsahová síť. Dokonce i největší český online publisher Seznam zavedl službu s totožným názvem. Také v tomto případě se však jedná o zavádějící termín. Reklamní síť totiž s obsahem nesouvisí.
Okamžité opuštění – termín, který se donedávna používal v Google Analytics. Z názvu mylně vyplývá, že se jedná o uživatele, který přišel na web, ale okamžitě ho zase opustil (tento údaj bývá často vyjádřen procentuálně z celkového počtu návštěv). Ve skutečnosti však Google Analytics měří čas mezi jednotlivými událostmi na webu. První událostí, kterou zaznamená, je načtení webu a načtení Google Analytics. Pokud uživatel následně nespustí druhou událost (například tím, že na něco klikne), Google Analytics nic nezaznamenává. V případě, že se uživatel sice pohyboval na webu dva dny, přečetl si na něm dlouhý článek a vykonával činnosti, které však nebyly v Analytics nastavené jako události, Google Analytics stále nic nezaznamenává. Pokud takový uživatel následně web opustí, Google Analytics ho mylně zařadí mezi uživatele, kteří web okamžitě opustili.
PPC – zkratka Pay Per Click označuje službu, ve které uživatel platí za uskutečněný proklik. Tento výraz není sám o sobě nijak zavádějící. Zavádějící je ovšem způsob, jakým ho reklamní veřejnost používá. Názvem PPC (čti: pí-pí-sí) se dnes označuje celá škála služeb v rozhraních Google Ads a Sklik, a to včetně těch služeb, u kterých se platí za zobrazení, nikoliv za proklik. Zejména hovoříme o veškeré display reklamě (viz heslo Obsahová síť), ve které se výlučně platí za zobrazení. Jedinou službou, ve které se skutečně platí za proklik, je reklama ve vyhledávací síti. A tak jsme všichni ve Fairways jako na trní. Netrpělivě totiž čekáme, až přijde ten den, kdy si „pípísíčkaři“ (tedy lidé, kteří se touto službou exkluzivně živí) všimnou, že mají chybu v názvu své pracovní pozice.
Viditelné zobrazení (viz též heslo Zobrazení) – v online bannerové reklamě označuje situaci, kdy dojde k načtení banneru a ten se navíc objeví na monitoru nebo displeji uživatele. Aby se zobrazení mohlo nazývat viditelné, musí se minimálně 50 % pixelů banneru zobrazit na displeji uživatele alespoň po dobu 1 sekundy. Název je zavádějící v tom smyslu, že uživatel vůbec nemusí banner vidět (nemusí si ho všimnout), aby se zobrazení mohlo řadit mezi viditelné. Teoreticky se může stát i to, že se banner zobrazí na místě, na kterém ho překryje jiný obsah webu. Takový banner je de facto neviditelný, přesto však vygeneroval tzv. viditelné zobrazení.
Zobrazení – v online bannerové reklamě označuje situaci, kdy dojde k načtení banneru. Je ale možné, že se banner načte na reklamním umístění (tzv. placementu), které je zcela mimo obrazovku uživatele. Příklad pro ilustraci: Uživatel přišel na zpravodajský web www.nejakyzpravodajskyweb.cz a v tu chvíli se do všech placementů načetly bannery. Mimo jiné i v patičce webu, kterou ale uživatel nevidí. Patičku totiž uvidí ve chvíli, kdy doscrolluje až na úplný konec webu. Pokud tam nedoscrolluje, nikdy banner neuvidí. Takové bannery se tedy na obrazovce uživatele nezobrazí, přesto se v reklamě říká, že k jeho zobrazení došlo. Situaci, kdy se reklama načetla a zároveň se skutečně zobrazila, se pak říká viditelné zobrazení (viz též heslo Viditelné zobrazení).