Náš předchozí blog Marketingový most vyvolal v našem týmu řadu vášnivých debat. Například o tom, zda je nutné, aby byl most „pevný“ nebo „stabilní“. A to bych nebyl já, abych se nezamotal do vlastní metafory…
Marketingový most je propojení mezi vámi a vaším zákazníkem. Tím mohou být třeba webové stránky.
Lidé mají za to, že pevnost je u mostu klíčová.
Jenomže…
Ve skutečnosti je to o dost složitější. Mosty potřebují mít vůli. V létě se rozpínají a v zimě zkracují. Ve větru musí trochu „vlát“, jinak by praskly a zřítily se. Žádný most nemá neomezenou nosnost. Mosty jsou děravé – když na ně naprší, musí se voda někam vsáknout a někudy musí zase odtéct, aby tam nezamrzala. A kdo ví co všechno ještě musí statici, projektanti a architekti zvážit, když plánují stavbu mostu.
Intuice nám říká, že chceme mosty co nejpevnější. Ve skutečnosti ale chceme mosty bezpečné.
A co třeba takový visutý most? Může být velmi bezpečný. Ale pevný? To asi těžko.
Marketingoví projektanti
My ve Fariways jsme něco jako marketingoví projektanti. Zákazníci, nemajíce naše zkušenosti, se na nás obracejí s prosbou: „Jeden pevný marketingový most, prosím! Takový, jako mají u sousedů.“
A tak se jako zodpovědní projektanti ptáme: „Máte představu, kde by měl stát? K čemu ho budete využívat? Jak má být dlouhý? Kolik by měl mít na šířku? S jakým provozem počítáte? Jaké je na místě, kde ho chcete stavět, podloží?“ A tak dále a tak dále.
A díváme se zároveň do budoucna: „Jaká bude odpověď na všechny tyhle otázky za rok, za dva, za tři? Budou prve uvedené odpovědi stále platné? A pokud ne a situace se změní, budeme most strhávat a stavět nový? Nebo na něm budeme pouze provádět úpravy? Jaké a kdy?“
V tomhle místě se s klienty často zasekneme. Očekávali něco jiného. Zpravidla totiž odpovídají: „No to mi přece máte říct vy. Vy jste tu odborníci!“
Ano, jsme odborníci. A proto víme, že most by měl být vždy adekvátní svému budoucímu využití.
Marketingový most navržený na míru
Některé firmy mají hodně prostředků, jiné méně. Někdo má miliony potenciálních zákazníků, někdo pouhé desítky. Za někým budou zákazníci přes most chodit pěšky, za někým budou jezdit v tancích. Každá firma zkrátka potřebuje jiný most. Neexistuje univerzální řešení – musí být navržený na míru.
Most můžeme zodpovědně projektovat až na základě hluboké znalosti kontextu. Jenomže tu my na začátku spolupráce nikdy nemáme.
A víte, kde potřebné informace získáme?
U zadavatele.
Ať už je to majitel firmy, obchodní ředitel, nebo vedoucí marketingu. A ideálně u všech najednou. Potřebujeme zkrátka znát veškeré souvislosti – získat o vás co nejucelenější přehled a zorientovat se ve vašem marketingovém prostředí.
Teprve tehdy máme dostatek informací k tomu, abychom mohli dělat dobrá rozhodnutí. Teprve pak přesně víme, jaký typ mostu stavět, z jakých materiálů, pro koho a na jak dlouho, a můžeme tak odvést kvalitní práci.
Co z toho tedy vyplývá? Než se ozvete své reklamní agentuře, dobře se připravte. Čeká vás obsáhlá architektonická debata.