V Marketingovém mostě jsme si řekli, že sebelepší reklama nepomůže, pokud se k vám zákazník nemá jak dostat.
V Marketingovém mostě podruhé jsme si řekli, že neexistuje univerzální pravidlo, kudy by se k vám zákazník měl dostat.
A protože jsem si slíbil trilogii, pokusím se vypotit ještě jednu myšlenku.
Když chcete, aby reklama fungovala, potřebujete nejprve dobře pochopit cestu, po které k vám zákazník půjde (marketingový most). Pak je potřeba cestu vybudovat (postavit most). A teprve potom k vám po té cestě můžeme poslat lidi (reklama).
A pokud chcete, aby reklama fungovala optimálně, musí být citlivě přizpůsobená vlastnostem marketingového mostu.
- Kdo ví, odkud kam ten most vede? Projektant.
- Kdo ví, jestli budou přes most jezdit lidi na kole, autem nebo chodit pěšky? Projektant.
- Kdo ví, jaká je nosnost mostu? Projektant.
- Kdo ví, jaká je životnost mostu? Projektant.
- Kdo ví, co se bude dít, až most dosáhne své životnosti? Projektant.
Projektant marketingového mostu je zcela klíčová osoba. Pouze on/a má informace, které vedou k úspěšným kampaním.
Kam se poděl projektant?
Představte si situaci. Máte postavený most. Jeho stavbu řídil a dozoroval projektant. Ale s projektantem jste se rozešli. Most se hroutí. Nemáte pořádný most, nemáte k němu ani žádnou dokumentaci. Jdete hledat nového projektanta.
Jenomže co zmůže nový projektant se starým mostem? Nic o něm neví. Dokumentaci k dispozici nemá. Jediná jeho možnost je most strhnout a postavit nový. Nový most, jehož projektantem bude teď on.
To je ta nejdražší možná varianta.
A co když se časem rozejdete také s ním?
Jste zase tam, kde jste byli.
Anebo máte kompetentního stavbyvedoucího. Dále máte kompetentního statika, který rozumí materiálům vhodným pro stavbu mostů. Máte také kompetentního architekta, který se umí postarat o to, jak bude most vypadat. Dokonce máte i stavební firmu. Zkrátka máte celý kompetentní tým a věříte, že nový most postaví. Za půl roku přijdete a hle: most nikde.
Ale jak to? Vždyť máte veškeré know-how pohromadě. Proč vaši lidi most nepostavili?
Protože stavbyvedoucí neví, jaký most má stavět. Statik netuší, kde bude most stát a pro jaký účel má být dimenzovaný. Architekt nedostal informaci, pro koho se most staví. Stavební firma nedostala vůbec žádné zadání. A nikdo z nich neví, s jakým se pracuje rozpočtem. Máte kolem sebe spoustu kompetentních odborníků, ale žádného odpovědného projektanta.
Co s tím?
Buďte projektantem svého marketingu
Řešení existuje pouze jedno. A je zaručené.
Přijměte odpovědnost za svůj marketing! Nepřehazujte ji na agentury.
Ne, nedělám si srandu.
Agentura je váš stavbyvedoucí. Přináší know-how, doporučuje postupy, koordinuje, zaštítí celý proces a vykazuje výsledky.
Vy rozhodujete. Vy určujete směr. A pak nesete odpovědnost. Nakonec i tu finanční. Díky tomu jste přeci tam, kde jste.
Po 18 letech v oboru většinou na první pohled poznám, jestli má kampaň šanci na úspěch. Má, když marketing jasně ví, co chce.