Zaručeně ziskový marketing

Recept na fungující reklamu

Chcete vědět, jak dělat zaručeně ziskový marketing? Držte si klobouky, protože teď se s vámi podělím o svých 17 let zkušeností v oboru. A že jsem za tu dobu viděl hodně kampaní!

„Recept“ je jednoduchý a dá se podle něj vařit v marketingu i v kuchyni.

Marketing v kuchyni

Zkuste se zeptat jakéhokoliv šéfkuchaře: „Jak mám vařit, aby bylo jídlo vždy zaručeně dobré?“

Hádejte, co vám odpoví…

Nic! Ani se nepokusí vám odpovědět. Půjde zpátky do kuchyně vařit. Bude si myslet, že si z něj děláte srandu. Přece by se to neučil 17 let, kdyby na to existovala odpověď jednou větou.

Ale jak odchází, vy ho ještě rychle zastavíte, protože pro něj máte doplňující otázku: „Je teda lepší vařit ve vodě, nebo péct v troubě?“

Na to už kuchař odpovědět umí: „Špagety vařím ve vodě, řízky smažím na pánvi a štrúdl peču v troubě.“

„No dobře,“ řeknete, „ale co z toho je teda nejlepší? Potřebuju, aby to chutnalo nejlíp!“

A kuchař opět nevěřícně kroutí hlavou a odchází do kuchyně. To už si z něj vážně děláte srandu…

Recept na marketing

… jenomže neděláte. Takhle se ptá většina lidí. A myslí svou otázku zcela vážně.

„Jak mám dělat marketing, aby zaručeně vydělával?“ chtějí vědět.

A často pokládají doplňující otázku: „Je lepší Facebook, Google, nebo LinkedIn?“

Na tuhle otázku ovšem neexistuje jedna univerzální odpověď, která by byla zaručeně správná. A my si za chvíli vysvětlíme proč.

Tak proč nám tu otázku klade tolik lidí?

Protože spousta odborníků (čti: obchodníků) tvrdí, že něco jako zaručeně ziskový marketing existuje. A tito „odborníci“ také tvrdí, že mají odpověď na otázku, který reklamní nástroj je nejlepší. Shodou okolností je to vždycky ten, který nabízejí právě oni.

Takovýchto „odborníků“ je bohužel opravdu hodně. A navíc to slibují hodně nahlas a pořád dokola, až tomu lidé laici uvěří.

Jenomže tihle „odborníci“ vám lžou. Nebo přinejmenším nedělají férový marketing.

Víte, jak to vím?

Psychologie marketingu

Jednak jsem viděl dostatečné množství kampaní (rukama mi jich prošlo kolem 8 tisíc). A díky tomu vím, že dvě úplně stejné kampaně vždycky přinesou dva úplně jiné výsledky. Už teď můžeme vyvodit závěr, že slovo „zaručeně“ v marketingovém slovníku prostě neexistuje.

A pak také po těch letech docela rozumím psychologii marketingu. Slovu „psychologie“ se v práci obvykle vyhýbám (částečně proto, že jsem ji úspěšně nedostudoval :-)), ale teď se zrovna perfektně hodí.

Jde o psychologii, protože marketing stojí na vztazích. Vztahu mezi nabídkou a poptávkou. Vztahu mezi kvalitou a cenou. Ale hlavně na vztahu mezi vaším zákazníkem a vaší službou.

Jediná opravdu důležitá otázka v marketingu je: Jak se bude zákazník k vaší nabídce vztahovat?

To znamená: Jakou emoci v něm vzbudí? Jakou potřebu mu naplní?

A jestli si myslíte, že i na tyto otázky lze najít jednu zaručeně správnou odpověď, tak vás opět zklamu. Na světě neexistují dva stejné vztahy.

Vztahy v marketingu

A to samé platí o vztazích, které tvoříme v marketingu.

Nejenže každá firma je jiná, a proto potřebuje jinou marketingovou strategii, ale každý její potenciální zákazník je jiný, a tudíž vyžaduje jiný přístup.

A to není vše. U firmy to nekončí. Pokud firma nabízí více produktů, každý zákazník se ke každému z nich bude vztahovat jinak. Intuitivně toto dávno víte, jinak byste v nabídce neměli tolik produktů.

Počet vztahů = počet produktů firmy × počet zákazníků každého jednoho produktu.

A tyto všechny vztahy chceme prostřednictvím marketingu naplnit.

Ještě pořád si myslíte, že to jde celé obsáhnout jednou poučkou nebo jedním nástrojem?

Samozřejmě že nejde.

To je ten důvod, proč na trhu existuje tolik reklamních nástrojů. A proto tvoříme tolik strategií, jak se zákazníky komunikovat. Abychom měli řízek pro tátu, špagety pro syna a pro mamku ke kávě štrúdl.

Tím zvýšíme pravděpodobnost, že k nám přijde celá rodina. Naplníme jejich potřeby a navážeme s nimi vztah, takže budou mít chuť přijít zas.

Závěrem

Tak co, jdete se zeptat ChatuGPT, jak za 30 minut postavit celý marketingový tým a zaručeně zbohatnout? Nebo budete se svými zákazníky raději dlouhodobě budovat fungující vztahy?

My ve Fairways našim zákazníkům pomáháme s tím druhým.

Fairways logo symbol
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.